کد مطلب:231713 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:198

در میراث اولاد
1- یونس بن عبدالرحمان گوید: از حضرت رضا علیه السلام پرسیدم قربانت گردم چگونه موضوع ارث در اولاد یك نفر متفاوت است، مثلا پسر از دختر زیاد می برد، در صورتی كه دختر از پسر ضعیف تر است.

امام رضا علیه السلام فرمود: خداوند متعال مردان را بر زنان فضیلت و برتری داده، و مقام آنها را یك درجه بالاتر برده است، و نیز برای اینكه زنان شوهر می كنند و شوهران خرج آنها را می دهند.

2- احمد بن عامر طائی از حضرت رضا علیه السلام از پدرانش از علی علیه السلام روایت كرده كه یك نفر از اهل شام از آن جناب پرسید چرا میراث را دو قسمت به پسر و یك قسمت به دختر می دهند.

فرمود هنگامی كه آدم و حوا در بهشت بودند و از درخت ممنوعه گندم خوردند، حواء یك دانه گندم خودش خورد و دو دانه به آدم علیه السلام داد. از این جهت سهم مرد دو برابر سهم زن است.

3- محمد بن سنان گوید: حضرت رضا علیه السلام در جواب مسائل من نوشت:

علت اینكه به زنان نصف ارث می دهند و به مردان دو برابر از این جهت است كه زن هنگامی كه شوهر كرد از شوهر خود نفقه می گیرد و لیكن مرد باید مخارج خانواده



[ صفحه 778]



خود را بدهد و برای همین جهت سهم مردان زیاد شده است.

علت دیگر اینكه زنان در تحت نفقه مردان هستند و بر مرد لازم است وسائل زندگانی زن را فراهم كند و مخارج و نفقه آن را بپردازد و بر زنان هم چنین شرطی نیست و واجب النفقه ندارند از این رو خداوند متعال حق پسر را زیاد كرد، و در قرآن مجید هم فرمود:

«الرجال قوامون علی النساء بما فضل الله بعضهم علی بعض و بما انفقوا من اموالهم»